trainingen

Onderzoek samen met ons hoe je meer aandacht kunt besteden aan de 21st Century Skill Creativiteit. Binnen ons aanbod staat zelf creatief denken en doen centraal. Ervaar de kracht van kunsteducatie en geef deze ervaring direct door aan je collega’s en leerlingen.

Voor wie
Bestuurders, directeuren, Icc-ers en leerkrachten uit (primair) onderwijs, medewerkers culturele instellingen

Wat we doen

Workshops | trainingen | ontwerpsessies | Coaching on the job | Co-teaching | Adviesgesprekken| Visieontwikkeling 

Onderwerpen
De rol van creativiteit in de les | Het ontwikkelen van een visie op cultuureducatie | Het ontwerpen van cultuureducatie | Didactiek van de kunsten 

Wil je meer weten over onze trainingen? Maak een afspraak met ons. We vertellen je graag meer. Klik hieronder voor ons aanbod! 



DE KRACHT VAN CREATIVITEIT

Tijdens deze praktische workshop laten we je de kracht van creativiteit ervaren.

Theorie

Leer welke gedragsindicatoren (houding/gedrag) bij creativiteit horen en hoe je deze kan ontwikkelen en meten bij leerlingen. Wat is creativiteit? Wat is de waarde van creativiteit binnen onderwijs? Maar ook: Hoe ben ik creatief als leerkracht?

Experimenteren en ervaren

Ga zelf oefenen: Hoe werkt dat bij mij? Welk proces doorloop ik?

Ontdekken

Wat hebben mijn leerlingen nodig om een creatief proces te doorlopen en hoe faciliteer ik dat? Wat heb ik als leerkracht nodig om dat te kunnen begeleiden.

Inspiratie

Ervaar nieuwe werkvormen en materialen vanuit de didactiek van de kunsten en leer deze toe te passen in je eigen onderwijs.

Leer verbindingen te leggen naar andere vakken, remixen en vind aansluiting bij wat je al kan en doet.

Werkvormen vanuit beeldende kunst (2d, 3d en 4d), werkvormen vanuit theater zoals storytelling en improvisatie en coöperatieve werkvormen

DAGPROGRAMMA 

Teambuilding en creativiteit

Inhoud en doelstelling dagprogramma:

Een dag creatief werken en leren met het gehele team?

Wij laten jou zelf de waarde van creativiteit ervaren. Zelf creatief denken en doen staan hierbij centraal. Een dagprogramma waarbij ook aandacht is voor plezier, teambuilding en ontspanning.

Onderwerpen

- actuele visies op cultuureducatie

- ontwikkeling van creativiteit in het primair onderwijs

- 5 aspecten van creativiteit

- didactiek van de kunsten en creatieve werkvormen

Verschillende werkvormen

Ga aan de slag met diverse werkvormen en maak kennis met nieuwe materialen:

- kleine theorie

- werkvormen vanuit beeldende kunst (2d, 3d en 4d)

- werkvormen vanuit theater zoals visualisatie, storytelling en improvisatie

- coöperatieve werkvormen

- kennisoverdracht

- reflectie

CURSUS

Aan de slag met het hele team

De 5 aspecten van creativiteit vormen de basis van deze cursus. Wanneer we meer aandacht besteden aan deze aspecten heeft dat impact op alle elementen van de ontwikkeling van een kind zowel cognitief, sociaal emotioneel als motorisch.

Wat is creativiteit precies?

Onderzoekers Bill Lucas, Guy Claxton en Ellen Spencer onderzochten hoe je de ontwikkeling van creativiteit bij leerlingen van 6 tot 16 het beste kunt meten.  In het model worden vijf aspecten of kenmerken van houding en gedrag onderscheiden, die een beeld geven van de creatieve ontwikkeling van leerlingen: Nieuwsgierigheid, Doorzettingsvermogen, Verbeeldingskracht, Samenwerken en Discipline.

Onderwerpen

In de cursus staan de volgende onderwerpen centraal;  5 aspecten van creativiteit, didactiek van de kunsten, reflecteren en evalueren.

In het najaar van 2017 organiseerden we de studiedag ‘’Verleiden tot leren’’, als onderdeel van het traject Creativiteit Gezocht voor diverse leerkrachten van Florion. Lees hieronder meer over deze workshops:

Creativiteit door te Yonderen

Leer het creatieve denkproces kennen en speel met mogelijkheden

door Lotte Hoogers en Erna Reiken

In deze workshop nemen we je mee door de 4 fases van het creatieve denkproces rond de vraag: “bedenk manieren om meer creativiteit in de klas te krijgen."

Je gaat ervaren hoe het is om je logisch denken even uit te schakelen en ruimte te geven aan creativiteit. Je ontdekt welke regels en valkuilen onlosmakelijk verbonden zijn. 

Creatief denken is eigenlijk maar een klein stukje, een
onderdeeltje van een probleem­oplosproces

-------------------------------------

Deze workshop werd gegeven op: 

27 september door Lotte Hoogers

11 oktober door Erna Reiken

Muziek & creativiteit

De rol van muzikale beleving

door Emiel van den Berg

Muziek kan je roeren, je vrolijk of verdrietig stemmen. Het roept niet alleen herinneringen op, maar de betekenis van muziek is groter dan beeld, woord of geur. Onze hersenen herkennen patronen waardoor het een diepere betekenis krijgt. Het verhoogt het vermogen tot concentreren, ontspannen en positieve denkpatronen.

In deze workshop ga je zelf voelen en ervaren wat de kracht van muziekeducatie is. Een actieve workshop waarbij je zelf muziek gaat maken en ontwerpen. Elementen van deze workshop zijn: muziekdidactiek, ritmes, arrangeren en tellen. Je ontdekt - met alledaagse voorwerpen - hoe je deze elementen kunt toepassen in je eigen lessen.

-------------------------------------

Deze workshop werd gegeven op:

27 september en 11 oktober

Een goed gesprek

Nieuwsgierigheid als bron voor creativiteit en samenwerking

door Sarah Rienstra 

‘Een goed gesprek hebben’ vertoont veel overeenkomsten met het voeren van een filosofisch gesprek. Het gesprek voldoet aan bepaalde voorwaarden als naar elkaar luisteren, doorvragen, en openheid naar het onderwerp.

Een filosofisch gesprek heeft als uitgangspunt de instelling van het ‘niet weten’ in plaats van het ‘wel weten’ in navolging van de Griekse filosoof Socrates. Verder heeft het gesprek een specifieke leiding, de juiste vragen en een nieuwsgierige houding nodig.

Laat je inspireren door Sarah en pas het geleerde morgen toe in je klas.

--------------------------------------

Deze workshop werd gegeven op:

27 september

Denken in beweging

Perspectieven op een vraag

door Wendy Janssen

Onderzoek meerdere perspectieven op een vraag en verbind deze met je eigen waarheid.

Filosoferen met kinderen hoe doe je dat?

Filosoferen is onderzoeken.

Je samen met anderen verdiepen in het hoe, wat en waarom van een bepaalde kwestie.

Door regelmatig te filosoferen ontwikkel je een open en onderzoekende houding, leer je (beter) naar anderen luisteren en je oordeel uit te stellen.

Je ontdekt dat een vraag nooit te klein of te groot is.

------------------------------------

Deze workshop werd gegeven op 

11 oktober 


NIEUWSGIERIGHEID


DOORZETTINGSVERMOGEN

DISCIPLINE


SAMENWERKEN