trainingen

We bieden scholingstrajecten waarin we helder maken wat de noodzaak is van aandacht voor creativiteit en verbeeldingskracht in de klas. Vervolgens bieden we praktische handvaten om een visie te ontwikkelen op cultuuronderwijs. Onze kennis richt zich niet enkel op het informeren en het ontwikkelen van beleid. Wij maken met de leerkrachten ook een praktische vertaling naar de kinderen in de klas. Aansluitend bij hetgeen wat de leerkracht al kan en doet. Dit maatwerk maakt ons een gespecialiseerde partner op het gebied van kunst en cultuur voor het onderwijs.

Opleidingstrajecten voor leerkrachten

Creativiteit gezocht  | Visieontwikkeling  | trainingen | ontwerpsessies | Coaching on the job | Co-teaching | Adviesgesprekken


Onderwerpen

De rol van creativiteit in de kunsten | Het ontwikkelen van een visie op cultuureducatie | Het ontwikkelen van een leerlijn cultuureducatie


Lees meer over de workshops ‘’Verleiden tot leren’’ van het project Creativiteit Gezocht hieronder: 

Creativiteit door te Yonderen

Leer het creatieve denkproces kennen en speel met mogelijkheden

door Lotte Hooger en Erna Reiken

In deze workshop nemen we je mee door de 4 fases van het creatieve denkproces rond de vraag: “bedenk manieren om meer creativiteit in de klas te krijgen."

Je gaat ervaren hoe het is om je logisch denken even uit te schakelen en ruimte te geven aan creativiteit. Je ontdekt welke regels en valkuilen onlosmakelijk verbonden zijn. 

Creatief denken is eigenlijk maar een klein stukje, een
onderdeeltje van een probleem­oplosproces

-------------------------------------

Deze workshop wordt gegeven op: 

27 september door Lotte Hoogers

11 oktober door Erna Reiken

Muziek & creativiteit

De rol van muzikale beleving

door Emiel van den Berg

Muziek kan je roeren, je vrolijk of verdrietig stemmen. Het roept niet alleen herinneringen op, maar de betekenis van muziek is groter dan beeld, woord of geur. Onze hersenen herkennen patronen waardoor het een diepere betekenis krijgt. Het verhoogt het vermogen tot concentreren, ontspannen en positieve denkpatronen.

In deze workshop ga je zelf voelen en ervaren wat de kracht van muziekeducatie is. Een actieve workshop waarbij je zelf muziek gaat maken en ontwerpen. Elementen van deze workshop zijn: muziekdidactiek, ritmes, arrangeren en tellen. Je ontdekt - met alledaagse voorwerpen - hoe je deze elementen kunt toepassen in je eigen lessen.

-------------------------------------

Deze workshop wordt gegeven op:

27 september en 11 oktober

Een goed gesprek

Nieuwsgierigheid als bron voor creativiteit en samenwerking

door Sarah Rienstra 

‘Een goed gesprek hebben’ vertoont veel overeenkomsten met het voeren van een filosofisch gesprek. Het gesprek voldoet aan bepaalde voorwaarden als naar elkaar luisteren, doorvragen, en openheid naar het onderwerp.

Een filosofisch gesprek heeft als uitgangspunt de instelling van het ‘niet weten’ in plaats van het ‘wel weten’ in navolging van de Griekse filosoof Socrates. Verder heeft het gesprek een specifieke leiding, de juiste vragen en een nieuwsgierige houding nodig.

Laat je inspireren door Sarah en pas het geleerde morgen toe in je klas.

--------------------------------------

Deze workshop wordt gegeven op:

27 september

Denken in beweging

Perspectieven op een vraag

door Wendy Janssen

Onderzoek meerdere perspectieven op een vraag en verbind deze met je eigen waarheid.

Filosoferen met kinderen hoe doe je dat?

Filosoferen is onderzoeken.

Je samen met anderen verdiepen in het hoe, wat en waarom van een bepaalde kwestie.

Door regelmatig te filosoferen ontwikkel je een open en onderzoekende houding, leer je (beter) naar anderen luisteren en je oordeel uit te stellen.

Je ontdekt dat een vraag nooit te klein of te groot is.

------------------------------------

Deze workshop wordt gegeven op 

11 oktober 



Download hierboven ons aanbod!

NIEUWSGIERIGHEID


DOORZETTINGSVERMOGEN

DISCIPLINE


SAMENWERKEN